ارتباط عاشق و معشوق

اگر تو نبودی من نبودم اگر من نبودم تو آشکار نبودی . معشوق حقیقی از شدت نورانیت جز از راه پرتو و جلوه و مظاهر آشکار نمی شود و همین مظاهر بر ذات دلربایش پرده می شود .بقول حافظ : سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد * ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود * حکیم سبزواری گوید : یا من هو اختفی لفرط نوره * الظاهرالباطن فی ظهوره * و مولانا گوید : میرود بی روی پوش ای آفتاب * فرط نوراوست رویش را نقاب * ابن فارض هم گوید : بدت باحتجاب فاختفت بمظاهر . لامارتین در رمان سنگ تراش می نویسد : در میان زیبائی آن چیزی از همه زیباتر است که بیشتر در حجاب اختفاء باشد . ویکتور هوگو هم در بینوایان گفته : خدا پشت گوش همه چیز است اما همه چیز خدا را پنهان می دارد همه چیز سیاه و حاجب ماوراء است دوست داشتن یک موجود شفاف ساختن اوست . روایتی از پیامبر نقل شده که بیشتر معنای ظاهری آنرا گفته اند ولی یک معنای ژرف نیز دارد که ابن عربی متوجه آن شده است : صلاه سواک خیر من سبعین صلاه بغیر سواک ( سنن بیهقی جلد یک صفحه سی و هشت ) سواک در روایت بمعنای مسواک معنای ظاهری روایت است ابن عربی در کتاب فتوحات سواک را بمعنای بی تو گرفته یعنی : یک نماز بی توئی تو بهتر است از هفتاد نماز با توئی تو زیرا که تا تو با توئی این هفتاد هزار حجاب هست . بقول عراقی : تو پس پرده و ما خون جگر می ریزیم * آه اگر پرده بر افتد که چه شور انگیزیم . ابن عربی در کتاب فصوص نگین هفتم می نویسد : ادخلی جنتی( در قران ) داخل جنت من شو و جنت بمعنای پرده است و انسان کامل پرده ذات خدا است پس جنت تو هستی ای انسان (توجه به قبل آیه کنید که فرمود فادخلی فی عبادی ) پس من شناخته نمی شوم مگر با تو در روایت آمده که محمد حجاب الله (اصول کافی جلد یک صفحه صد و چهل و پنج ) و نکته پایانی اینکه حقیقت وجود بدون تعین و ماهیت منشاء اثر نمی گردد مثلا نمی گویند هستی نشست بلکه می گویند علی نشست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد